מה בין דיכאון למחלות לב

 

הקשר בין הגוף והנפש הוא קשר הדוק, כאשר כיום ידוע יותר ויותר כיצד מצבים פיזיים משפיעים על המצב הרגשי של האדם וכן כיצד מצבים רגשיים עשויים להחמיר או לגרום לבעיות פיזיות שונות. מערכת כלי הדם ומערכת הלב הם אחת הדוגמאות להשפעה ההדדית שבין הגוף והנפש.

מחלות לב וכלי דם (מחלות קרדיוווסקולריות CVD))) ידועות כבין גורמי התמותה הנפוצים בעולם בכלל ובעולם המערבי בפרט. חוקרים ואנשי רפואה עוסקים רבות במציאת דרכים להתמודדות עם מחלות לב וכלי דם וכן בחקר שיאפשר למנוע תמותה בעקבות  מחלות קרדיוווסקולריות.

חלק מהמחקרים שנעשים בתחום מדגישים את הקשר ההדוק שבין הגוף והנפש. כך למשל, אחד המחקרים אשר נערך בארה"ב, בדק גברים ונשים צעירים במשך כעשור בניסיון להתחקות אחר גורמים משותפים אשר אפיינו אנשים שנפטרו ממחלות קרדיוווסקולריות ומצאו כי דיכאון או ניסיון אובדנות העלו את הסיכון למוות ממחלות אלו.

כמובן שהקשר בין דיכאון לבין מחלות לב הוא דו-כיווני, כלומר, אנשים הסובלים ממחלות לב מפתחים לא פעם מצבים של דיכאון, לעיתים כזה העונה להגדרה של דיכאון קליני. בדרך כלל דיכאון המופיע לאור התמודדות עם מחלת לב מתאפיין במחשבות הקשורות לטראומה של התקף לב אם נחווה, להשלכות על המשך חייו של החולה, לקושי להתמודד עם הטיפול במחלה, לדאגות על השפעת המחלה על התפקוד, היכולת התעסוקתית כמו גם על היחסים עם בני המשפחה הקרובים. כמו כן, מופיעות מחשבות של חוסר ערך, חוסר משמעות ועוד. במקרים של דיכאון חמור ישנם אנשים הנמנעים מטיפולים תקופתיים, בדיקות חשובות ופעולות רפואיות נוספות הנועדו לעזור לחולה.

התמודדות עם מחלת לב, וודאי עם מחלות כרוניות איננה פשוטה ועשויה להשפיע במידה ניכרת על המצב הרגשי של האדם. מצער לדעת אך כיום המודעות בדבר הקשר בין דיכאון לבין הופעת או החמרת מצבים לבביים היא נמוכה, פעמים רבות, בשל מודעות זו אנשים אינם פונים לטיפול או אינם מקבלים את הטיפול הראוי. גם אם הטיפול הרפואי הוא הטיפול הטוב ביותר, כאשר אין התייחסות גם למצב הרגשי, הן המצב הרגשי והן המצב הפיזי של החולה עשוים להחמיר

הטיפול הטוב ביותר לדיכאון הוא זה המותאם באופן אישי לכל מטופל. כאשר מדובר על דיכאון הנובע ממצב גופני מומלץ לפנות לפסיכולוג רפואי, אשר לו ניסיון בסיוע לאנשים המתמודדים עם מחלות כרוניות ואחרות.

 

ד"ר אילן טל        עמותת אנוש

 

Share →