מתוך ראיון לאחד מאתרי בריאות הנפש:  אחד מהמרכיבים המשמעותיים ביותר בבריאות הנפש הוא הליך השיקום.  ד"ר אילן טל:  "השיקום הושם על המפה באופן ברור יותר עם המעבר של חוק שיקום נפגעי נפש בקהילה,  אשר חייב את המדינה למצא מסגרות שיקומיות הולמות לאנשים עם בעיה נפשית" ואכן לחוק היתה משמעות רבה.  ד"ר אילן טל מציין כי עמותת אנוש ראתה תמיד מול עינה את חשיבות השיקום והיא מובילה את ההקפדה על ניהול חיים תפקודיים גם לאנשים הסובלים ממצבים נפשיים קשים.

לשיקום כמה מרכיבים,  ד"ר אילן טל מסביר שמדובר גם בשייקום חברתי,  גם בשיקום תעסוקתי,  ופעמים רבות גם בשיקום אישי ובין אישי.  ד"ר אילן טל:  "לצערנו,  לעיתים אנו פוגשים אנשים שיוצאים ממצב נפשי קשה,  ואז השיקום האישי הוא החשוב.  כאן חשוב להתחיל בדברים בסיסיים כמו תזונה מתאימה,  כמו הקפדה על הגיינה אישית כולל טיפול הולם במקרים של בעיות שיניים. " אך,  כאמור,  מדובר במצבים קשים במיוחד,  לרוב אחרי אישפוז.  ד"ר אילן טל מסביר כי פעמים רבות אנו פוגשים אנשים המטופלים בקהילה,  כלומר מגיעים בשכיחות כזו או אחרת לפסיכיאטר או לרופא או לפסיכולוג.  ד"ר אילן טל: "כאן לשיקום משמעות רבה.  ראשית,  חשוב לחהגדיל את המערך החברתי.  רבים מהם איבדו את מעגל החברים הקרוב,  והנטייה הראשונית היא להתכנס ולהשאר בבית או סביב במשפחה.  אנו מנסים לעודד אותם לצאת ולחדש קשרים או לרכוש חברים חדשים". השלב הבא,  מסביר ד"ר אילן טל,  הוא קשר אינטימי קרוב. ככל האנשים,  גם מתמודדי הנפש רוצים ויכולים לקיים מערכת יחסית זוגית,  הכוללת את כל המרכיבים של מערכת יחסים כזו. ד"ר אילן טל:  "חשוב להדגיש שלעיתים תרופות גורמות לתופעות לוואי מיניות. באם יש כאלה,  חשוב לדבר עם הרופא המטפל ולמצא פתרון שלא יפריע לתפקוד ויאפשר קיום חיים מלאים".

מבחינת התעסוקה,  קיימים היום פתרונות תעסוקתיים רבים,  לאנשים רבים ובשלבים שונים של שיקום,  אומר ד"ר אילן טל.  יש אנשים שאינם זקוקים כלל לשירותי השיקום,  מכיוון שהם משתלבים בשוק העבודה באופן עצמאי.  "ישנם אנשים שרוכשים השכלה כמו כל אדם אחר" מסביר ד"ר אילן טל,  "יש פרופסורים ודוקטורים ברחבי העולם אשר מאובחנים כסובלים מסכיזופרניה" כלומר הכל פתוח.  עם זאת, ישנם אנשים הנזקקים לתעסוקה נתמכת או לתעסוקה מותאמת,  או לתמיכה בתעסוקה בשוק החופשי. ד"ר טל מסביר כי קיימות מסגרות שונות המתאימות את עצמן לצרכים.

 

האתר האישי של ד"ר אילן טל