הפרעות שינה יכולות לבוא לידי ביטוי בכל מיני צורות לרבות קשיי הירדמות, דום נשימה בשינה ואפילו הליכה במהלך השינה. הפרעות השינה הינן נפוצות בקרב 25% מהאוכלוסייה ומתחילות בדרך כלל מקשיי שינה קלים ולא סדירים ועד קשיים בדרגה חמורה יותר המפריעים למהלך היום התקין. עם טיפול ראוי, ניתן למנוע החרפה של המצב הקיים ולהסדיר את מהלך השינה, ועל כן ישנה חשיבות גבוהה לטיפול מידי ככל הניתן.

במאמר זה נדגיש את הפרעות השינה כנובעות מקשיים רגשיים, שלא כדוגמת דום נשימה בשינה שמתבטאת באמצעות הפסקות נשימה במהלך השינה ובנחירות.

במקרים מסוימים, הפרעות השינה הינן ביטוי למצוקה שאיתה מתמודד האדם, והשכיחה שביניהן היא הפרעת השינה המאופיינת בקושי להירדם. אנשים המתמודדים עם הפרעת שינה זו ימצאו את עצמם מתהפכים שוב ושוב במיטה עם עייפות וצורך להירדם, אך ללא הצלחה בכך.

סוג נוסף של הפרעת שינה הוא הפרעות שינה כמלוות קושי נפשי אחר. הפרעות אלו בדרך כלל יופיעו בסמוך לקשיים נפשיים כדוגמת חרדה, בה אנשים הסובלים מחרדה יוטרדו ממחשבות על הגורם החרדתי ועל כן ימצאו קושי להירדם. נוסף על כך, אנשים הסובלים מדיכאון חווים יותר הפרעות של יקיצת מוקדמת.

הפרעות שינה קיימות גם בקשר הפוך, כאשר הפרעות השינה הינן הגורם להתפתחות של חרדה או דיכאון, ועל כן, אנשים המתמודדים עם הפרעות שינה נמצאים בסיכון גבוה לפתח תסמינים מסוגים אלו. מכאן ניתן להבין כי שמירה על שעון ביולוגי תקין הכרחי לשמירה על נפש בריאה.

כמו כן, להפרעות שינה קשר ישיר לעלייה בגיל. לדוגמה, כאשר עוברים את גיל 65, אחוז הסובלים מהפרעות השינה עולה.

 

ד"ר אילן טל        עמותת אנוש

Share →